آموزش علمی نظامی سیاسی مذهبی

*توجه*توجه****درصورت عدم نمایش تصاویر برروی تصویر موردنظر راست کلیک کرده سپس گزینه( SHOW PICTUER ) راانتخاب کنید***

آموزش علمی نظامی سیاسی مذهبی

*توجه*توجه****درصورت عدم نمایش تصاویر برروی تصویر موردنظر راست کلیک کرده سپس گزینه( SHOW PICTUER ) راانتخاب کنید***

موشک‌ بالستیک

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی (2)
ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین مبتکر تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است و در حال توسعه اندازه، دسترسی و پیچیدگی نیروهای موشک بالستیک خود است. 

 ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی به وسیله "جیمز کلاپر" رئیس اطلاعات ملی آمریکا در تاریخ 16 فوریه 2012 برای تحویل به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا آماده شد و به طور مشروح به عوامل دولتی و غیر دولتی، تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی و گرایشات فراملی پرداخته که همه آن ها بر چشم‌انداز راهبردی و تاکتیکی آمریکا اثرگذار است.

تهدید ناشی از ایران
طرح ترور سفیر سعودی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که برخی مقامات ایران محاسبات خود را تغییر داده‌اند و اکنون بیشتر مایل به انجام حمله در ایالات متحده در واکنش به اقدامات واقعی یا فرضی آمریکا برای تهدید نظام ایران هستند. ما هم‌چنین نگران برنامه‌ریزی ایران برای اقدام علیه منافع آمریکا یا هم‌پیمانانش در خارج از مرزهای‌مان هستیم.

تمایل ایران به حمایت از حملات آتی در ایالات متحده یا علیه منافع ما در خارج از مرزهای‌مان احتمالا به واسطه ارزیابی تهران از هزینه‌های تحمیلی به خاطر سوءقصد علیه سفیر و همچنین تلقی رهبری ایران از تهدیدات آمریکا علیه حکومت این کشور شکل می‌گیرد.

اشاعه
تلاش دولت-کشورها برای توسعه، دستیابی یا اشاعه تسلیحات کشتار جمعی (WMD) و سامانه‌های پرتابی آن ها تهدید عمده‌ای برای امنیت کشور آمریکا، نیروهای مستقر ما و هم‌پیمانان‌مان است. تهدید و اثر بی‌ثبات‌کننده اشاعه هسته‌ای، هم‌چنین تهدید ناشی از اشاعه مواد و فناوری‌هایی که می‌تواند به برنامه‌های موجود و آتی تسلیحاتی شیمیایی و بیولوژی کمک کند، از جمله نگرانی‌های اصلی ماست.

به شکل سنتی، بازدارندگی و دیپلماسی بسیاری از دولت کشورها را از دستیابی به تسلیحات بیولوژیک، شیمیایی یا هسته‌ای بازداشته، اما این محدودیت‌ها ممکن است در بازداشتن گروه‌های تروریستی از طی چنین مسیری بی‌اثر باشد. زمانی که فقط چند دولت به خطرناک‌ترین فناوری‌ها دسترسی داشتند، سپری شده است. مواد و فناوری‌های بیولوژیک و شیمیایی که تقریبا همیشه دارای کاربری دوگانه هستند، به راحتی در اقتصاد جهانی شده در تردد است و همین گزینه در خصوص پرسنل دارای دانش علمی برای طراحی و استفاده از آنها نیز صدق می‌کند. تازه‌ترین کشفیات در دنیای علوم به سرعت و به صورت جهانی منتشر می‌شوند.

ارزیابی ما این است که هیچ دولت-کشوری همکاری با گروه‌های تروریستی برای تولید سلاح کشتار جمعی نداشته و هیچ بازیگر غیر دولتی سایت‌های تسلیحات کشتار جمعی را در کشورهای دستخوش ناآرامی هدف نگرفته‌اند. گرچه دولت‌ها رو به بی‌ثباتی و گذار گذاشته‌اند و مواد مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی ممکن است در صورتی که حفاظت از آن ها دچار فرسایش شود، در برابر بازیگران غیر دولتی آسیب‌پذیر شوند.

برنامه هسته‌ای ایران
ارزیابی ما این است که ایران گزینه توسعه تسلیحات هسته‌ای را باز نگه داشته، بخشی از این کار از طریق توسعه ظرفیت‌های مختلف هسته‌ای صورت می‌گیرد تا بتواند جایگاه بهتری را برای این کشور در صورت تصمیم‌گیری برای تولید چنین تسلیحاتی، فراهم آورد. گرچه ما نمی‌دانیم که آیا ایران نهایتا تصمیم به تولید تسلیحات هسته‌ای خواهد گرفت یا خیر.

با این حال، ایران در حال توسعه ظرفیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم است که می‌تواند از آن‌ها برای مقاصد غیرنظامی یا تسلیحاتی استفاده کند. آن گونه که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درج شده، ایران تا اواخر اکتبر ۲۰۱۱ حدود ۴۱۵۰ کیلوگرم LEUF6 با غنای ۳.۵ درصد و حدود ۸۰ کیلوگرم UF6 با غنای ۲۰ درصد در نطنز تولید کرده است. ایران ۹ ژانویه تایید کرد که غنی‌سازی اورانیوم را برای نخستین بار در دومین کارخانه غنی‌سازی خود در نزدیکی قم آغاز کرده است.

پیشرفت فنی ایران به ویژه در غنی‌سازی اورانیوم، ارزیابی ما را در این خصوص تقویت می‌کند که ایران ظرفیت علمی، فنی و صنعتی را برای آن که نهایتا تسلیحات هسته‌ای تولید کند، در اختیار دارد و این امر موضوع را به اراده سیاسی نیز منوط می‌سازد. این پیشرفت‌ها موجب کمک به قضاوت ما در این خصوص می‌شود که ایران اگر بخواهد، از نظر فنی قادر به تولید اورانیوم غنی شده در سطح بالا به حد کافی برای تولید یک سلاح خواهد بود.

ایران بزرگترین مبتکر تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه
قضاوت ما این است که ایران احتمالا ابزار پرتابی موشکی را به عنوان شیوه دارای ارجحیت برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای مدنظر قرار خواهد داد. ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین مبتکر تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است و در حال توسعه اندازه، دسترسی و پیچیدگی نیروهای موشک بالستیک خود است و بسیاری از آن ها قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند.

قضاوت ما این است که تصمیم‌سازی هسته‌ای ایران با رویکرد هزینه فایده هدایت می‌شود که این امر فرصت‌هایی را در اختیار جامعه بین‌المللی برای اعمال نفوذ بر تهران قرار می‌دهد. دولتمردان ایران بی‌شک امنیت، پرستیژ و نفوذ ایران و همچنین جو سیاسی و امنیتی بین‌المللی را هنگام تصمیم‌گیری در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش مدنظر قرار می‌دهند.

ابداعات فزاینده ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و دستیابی و تولید بومی موشک‌های کروز ضد ناو (ASCM) ظرفیت‌هایی را برای افزایش اعمال قدرت این کشور تامین می‌کند. تهران موشک‌های متعارف خود را به عنوان بخشی لاینفک از راهبرد خود برای بازدارندگی -و در صورت لزوم برای انتقام‌جویی علیه- نیروها در منطقه، شامل نیروهای آمریکایی، در نظر می‌گیرد. موشک‌های بالستیک این کشور بخش لاینفک از ظرفیت پرتاب تسلیحات کشتار جمعی ایران بوده و در قالب همین راهبرد قرار می‌گیرد.

برنامه هسته‌ای کره شمالی
تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشکی کره شمالی تهدید جدی برای جو امنیتی در شرق آسیاست. صادرات موشک‌های بالستیک و مواد مرتبط با آن برای کشورهای متعدد از جمله ایران و سوریه و همکاری‌اش با سوریه -که اکنون خاتمه یافته- در احداث راکتور هسته‌ای (تخریب شده در سال ۲۰۰۷)، نشان از گستره فعالیت‌های اشاعه‌ای کره شمالی دارد. با وجود توافقنامه شش جانبه اکتبر ۲۰۰۷ -که در آن کره شمالی تایید کرد به انتقال ندادن مواد، فناوری یا دانش هسته‌ای متعهد است- ما همچنان نسبت به احتمال اینکه کره شمالی احتمالا به صادرات فناوری هسته‌ای بپردازد، هشیار هستیم.

قضاوت ما این است که کره شمالی دو دستگاه هسته‌ای را آزمایش کرده است. آزمایش هسته‌ای اکتبر ۲۰۰۶ مطابق با ارزیابی درازمدت ما در این خصوص است که این کشور دستگاهی هسته‌ای را تولید کرده، گرچه قضاوت ما این است که خود آزمایش با شکست مواجه شد. آزمایش هسته‌ای احتمالی کره شمالی در مه ۲۰۰۹ معادل انفجار حدود دو تن TNT بود که ظاهرا موفقیت‌آمیزتر از آزمایش ۲۰۰۶ بود. این آزمایش‌ها ارزیابی ما در این خصوص تقویت می‌کند که کره شمالی تسلیحات هسته‌ای تولید کرده است.

نوامبر ۲۰۱۰، کره شمالی تاسیسات غنی‌سازی اورانیومی را با ادعای استقرار ۲۰۰۰ سانتریفیوژ برای یک هیئت غیر رسمی فاش کرد که مشغول دیدار از مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگ بیون بودند و اظهار داشت که این تاسیسات مشغول تولید اورانیوم کم‌ غنی شده برای تامین سوخت راکتور آب سبک در دست احداث در یونگ بیون است. این افشاگری کره شمالی از ارزیابی درازمدت ایالات متحده در این خصوص حمایت می‌‌کند که کره شمالی دنبال ظرفیت غین‌سازی اورانیوم است.

پست ‌الکترونیک "چاپار"

پس از عرضه ایمیل ملی ایران دات‌آی‌آر، از سوی سازمان فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع رسانی نیز پست‌الکترونیک ایرانی چاپار را بی‌‌ نیاز به احراز هویت شخصی افراد با آدرس عرضه کرد.
به نقل از شورای عالی اطلاع‌ رسانی، سرویس پست‌الکترونیک "چاپار" به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار که تحت عنوان پست الکترونیک چاپار، سی‌اچ‌میل (www.chmail.ir) ارائه و شناخته شده است، با ساختار ساده و بر اساس خط و زبان فارسی، بدون  نیاز به اخذ اطلاعات شخصی کاربران و با اختصاص یک گیگابایت فضا ارائه شد.

از مهم‌ترین شاخص‌های این سرویس می‌توان به سیستم ثبت‌نام آنلاین، ساختار بازیابی ایمن کلمه عبور مبتنی بر روش‌های مختلف رایج در دنیا، گستردگی طراحی و پیاده‌سازی به منظور جواب‌گویی به تعداد بالای کاربران هم‌زمان سرویس گیرنده، یک‌پارچگی با پورتال مجموعه سرویس‌های چاپار، رمزنگاری اطلاعات محرمانه براساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی و سرعت دسترسی بالا با توجه به میزبانی در مراکز داده امن داخلی اشاره کرد.

سرویس پست‌الکترونیک چاپار پس از گذار از انواع تست‌های امنیتی مبتنی بر لایه‌های مختلف سرویس و تست‌های فشار مبتنی بر آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، با استفاده از دانش متخصصان داخلی کشور طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی شده است.

این سرویس در حال حاضر به منظور رمزنگاری اطلاعات از گواهی دیجیتال معتبر جهانی (SSL) استفاده می‌کند که با توجه به جهانی بودن این گواهینامه بر روی کامپیوتر شخصی تمام کاربران، به صورت پیش فرض در سیستم‌عامل پذیرفته شده و مورد اعتماد است. یک پارچگی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و هم‌گونی سرویس در لایه‌های مختلف یکی از نکات قابل توجه است که می‌تواند بستری مناسب برای کاربران فراهم آورد.

بر اساس اعلام  واحد پشتیبانی مجموعه سرویس‌های چاپار، 10 اسفند ماه هم‌زمان با اولین روز از بازگشایی این سرویس، بیش از 700 کاربر از شهرهای مختلف کشور  اقدام به ثبت‌نام کرده و هم‌چنان این تعداد به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

بنا بر گزارش واحد طراحی مجموعه سرویس‌های چاپار، سرویس ارائه شده، نسخه اول از پست الکترونیک چاپار است و اواسط سال آینده نسخه دوم آن با ظاهری متفاوت و با قابلیت‌هایی بسیار خاص در کشور ارائه خواهد شد. هم‌چنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طیف وسیعی از خدمات ارزش‌ افزوده بر روی این سرویس به زودی ارائه خواهد شد.

مجموعه سرویس‌های چاپار، نرم‌افزار مدیریت پست الکترونیک خود را  برای کامپیوترهای شخصی با نام شاطر و برای تلفن‌های همراه مبتنی بر سیستم عامل‌های آندروید، اوایل سال آینده در پورتال www.chaapaar.ir ارائه خواهد کرد.

پروژه مجموعه سرویس‌های چاپار با حمایت دبیر خانه شورای عالی اطلاع‌ رسانی و تلاش بخش خصوصی طی 2 سال و نیم به ثمر رسیده و اکنون در حال سرویس‌دهی به کاربران است.

شورای‌ عالی فضای مجازی

دبیر این شورا وزیر ارتباطات است و اعضای حقیقی این شورا افرادی هستند که در بحث فناوری اطلاعات سال‌ها است صاحب‌نظر بوده و می‌توانند به لحاظ تخصصی بخشی از نیازهای این شورا را تامین کنند.
دکتر "کامیار ثقفی" با اشاره به حکم ابلاغ شده مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: «فرمایش رهبری به نکاتی اشاره دارد که اولویت آن مربوط به بحث گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگاه سرمایه گذاری هدفمند در این بخش است به نحوی که این موضوع را به عنوان یک فرصت تلقی فرمودند تا به عنوان ابزاری برای پیشرفت همه جانبه کشور مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین در کنار این بحث، موضوع صیانت از آسیب های ناشی از فضای مجازی را هم مطرح کردند که در این راستا نیاز به سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی های لازم وجود دارد.»

وی با بیان این که بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند هر موضوع دیگری دارای یک سری فرصت ها و تهدیدات است، اضافه کرد: «نگاه غالب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی با توجه به سوابقی که در این موضوع وجود دارد، تأکید بر وجود فرصتی است که استفاده از آن باید در جهت پیشرفت کشور باشد.»

رئیس دانشگاه شاهد در مورد ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: «اصل موضوع به لحاظ اجرایی که در حکم مقام معظم رهبری هم آمده است بحث تشکیل یک مرکز است که به لحاظ عملیاتی و اجرایی حوزه فضای مجازی را در کشور مدیریت کند.»

وی گفت: «ملاحظه بسیار مهم در این حکم آن است که تمام کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات طی سال های سال و از زمانی که بحث فناوری اطلاعات در کشور مطرح شده تا به امروز دست اندر کار آن بودند در این شورا حضور خواهند داشت چرا که به دلیل فرابخشی بودن این موضوع که در یک حوزه خاص خلاصه نمی شود، این شورا می تواند بخش فناوری اطلاعات را متمرکز کند.»

عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که قوای مختلف در کشور و مجموعه های نهادی بسیاری به نوعی درگیر فناوری اطلاعات هستند، افزود: «ضرورتا فناوری اطلاعات تابع یک وزارتخانه در دولت نمی تواند باشد و این موضوع هم موضوعی نیست که هرکس در حوزه مسئولیتی خود براساس تشخیص و اختیارات خودش بتواند عمل کند. براین اساس در برخی مواقع که در موضوعات مختلف تداخل هایی در کار پیش می آمد، نیاز به هماهنگ سازی این فضا به شدت احساس می شد که با تدبیر مقام معظم رهبری این قانون شکل گرفت.

ثقفی با اشاره به تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات که جایگاهش در دولت بود در حالی که شورای عالی فضای مجازی فرابخشی است و ترکیب آن را تمامی وزارتخانه های کلیدی و مطرح و سازمانها و دستگاههای مرتبط این حوزه تشکیل می دهند، گفت: «این شورا چیزی شبیه شورای عالی انقلاب فرهنگی است به نحوی که انواع شوراها در حوزه آموزش عالی وجود دارد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری کلان را در این بخش انجام می دهد.»

وی با بیان اینکه مدلهای مختلفی که تاکنون در زمینه سیاستگذاری فناوری اطلاعات به کار آمد، کارآمدی کافی را نداشته اند، گفت: «لذا ضرورت داشته که با یک نگاه جامع تر و مقتدرتر به این عرصه ورود شود. در واقع ترکیبی که مقام معظم رهبری در بخش حقوقی این شورا منصوب فرمودند نشان دهنده اهمیت و اهتمام ایشان به این موضوع است چرا که حضور تمامی روسای قوا در این شورا نشان می دهد که در حد یک شورا در درون دولت نمی تواند موضوع فناوری اطلاعات سیاستگذاری شود.»

عضو شورای عالی فضای مجازی در مورد تشکیل مرکز ملی فضای مجازی بر اساس این حکم نیز گفت: «با تشکیل جلسات اولیه این شورا تشکیل این مرکز نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

وی در مورد زمان تشکیل اولین جلسه این شورا گفت: «در این زمینه اطلاعی ندارم و این حکم چهارشنبه هفته گذشته به اعضا ابلاغ شده است و قاعدتا زمان تشکیل اولین جلسه آن باید از سوی دبیرخانه این شورا اعلام و شرح وظایف و اختیارات آن مشخص شود.»

ثقفی گفت: «دبیر شورای عالی فضای مجازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اعضای حقیقی این شورا افرادی هستند که در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات سال ها است صاحبنظر بوده و می توانند به لحاظ تخصصی بخشی از نیازهای این شورا را تامین کنند.»

فرمان پادشاه عربستان به خطبا؛ سخن گفتن علیه آمریکا ممنوع!

 فرمان پادشاه عربستان به خطبا؛ سخن گفتن علیه آمریکا ممنوع!

پادشاه عربستان در فرمان محرمانه ای به خطبا و علمای دینی این کشور هشدار داد که با هرکس که علیه آمریکا سخن بگوید، برخورد خواهد شد.  
 

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛نیازی نیست که مواضع رژیم آل سعود را نسبت به مسایل جهان اسلام تحلیل کرد تا هارمونی سیاست های این رژیم با سیاست های ایالت متحده امریکا و دشمنی اش با مسایل فلسطین و عراق و ... درک شود. برهمین اساس،"عبدالله بن عبدالعزیز"، پادشاه عربستان سعودی حکم و فرمان محرمانه ای صادر کرد که در آن ائمه جماعت مساجد در مناطق مختلف عربستان از سخن گفتن علیه آمریکا یا دعوت به تحریم آن یا تحریم کالاهای آمریکایی منع شده اند. پایگاه اطلاع رسانی "عربی پرس" آورده است که انتشار این فرمان واکنش‌های تند و محکومیت هایی را در عربستان به ویژه علمای دینی آنها داشته است و آن را حمایت علنی از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و اسرائیل دانسته اند. این فرمان در زمانی منتشر شده که به ایراد خطبه های تحریک آمیز و تفرقه آمیز بین مسلمانان و پخش اعلامیه‌ها و نشریه‌ها علیه شیعیان عربستان و تغییر منبرها به بلندگوی فتنه گری میان مسلمانان اجازه داده می شود. بنابرگزارش پایگاه خبری الکوثر، در متن این فرمان که از سوی مدیر اوقاف و مساجد مکه مکرمه منتشر شده، امده است که اطلاعاتی به دست آمده که نشریه ها و اعلامیه هایی در برخی از مساجد توزیع شده که به تحریم آمریکایی ها و کالاهای آمریکایی فرا می خواند و توزیع هر اعلامیه ای با این مضمون و مطرح کردن این مسایل از طریق خطبه ها ممنوع است. منبرها محلی برای آگاه سازی مردم و آگاه کردن آنها نسبت به دینشان است نه شعله ور کردن دشمنی. و اگر این مسئله تکرار شود با همه مسئولان این اقدام برخورد خواهد شد

خاتمی با انگشت آبی خود چشم جنبش سبز را کور کرد !

منوشه امیر: خاتمی با انگشت آبی خود چشم جنبش سبز را کور کرد !  

 

 

 شرکت سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و پشت پا زدن وی به پروژه تحریم انتخابات، همچنان محل مناقشه و اعتراض محافل ضدانقلاب قرار دارد. رادیو-سایت زمانه دراین باره به توضیح منتشره از سوی خاتمی پرداخت و نوشت: در این بیانیه رسمی هیچ اشاره ای به جنبش سبز و انتخابات سال 88 نشده و او به طور تلویحی خواهان فراموشی گذشته شده است. او می نویسد «انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده، روند تازه ای را در کشور آغاز کنند». وی نه به صراحت اما به شفافیت «خاتمی وارش»، حساب خودش را از جنبش سبز جدا کرده است، هر چند برای برخی، این واقعیت خوشایندی نیست و ممکن است نوعی «ریزش» محسوب شود. نویسنده این تحلیل می افزاید: محمد خاتمی به صراحت اعلام کرده است که خواهان «اصلاحات» است و هنوز باور دارد که راه «مفاهمه»، بسته نشده است. این امر با واقعیت موجود در تناقض است. کسی از مصالحه و مفاهمه حرف می زند که در موضع قدرت باشد. او می گوید «اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آنچه به آن پایبندم ریشه می گیرد» اما باید پرسید شما به کدام منش و بینش پای بند هستید؟ او نه تنها دیگران را دعوت به فراموشی می کند که خود دچار نسیان شده است. او دو سال پیش در سلامت انتخابات شک کرد. رادیو زمانه همچنین نوشت: خاتمی از «راهبرد»، «آشتی ملی»، «آرمان های اصیل انقلاب»، «قانون اساسی»، «فضای همدلی و مشارکت» سخن می گوید اما اینها همه اموری هستند که تنها در گروی «عمل آگاهانه جمعی» معنا پیدا می کنند. آیا رای دادن او، آن هم به صورت «نیمه مخفی» و بدون هیچگونه هماهنگی و مشورت با «دیگران» و حتی «نزدیکان سیاسی و تشکیلاتی »اش، یک «عمل آگاهانه دسته جمعی» است؟ این رسانه وابسته به اپوزیسیون خارج کشور مجددا تصریح کرد: واقعیت این است که محمد خاتمی به روش خودش، البته نه با صراحت، اما به شفافیت مدل خویش، خودش را از جنبش سبز جدا کرده است. او نخواست همچون میرحسین موسوی و مهدی کروبی و آیت الله منتظری و... که از حاکمیت اخراج شدند، به دامان جنبش سبز برگردد و در کنار مخالفان بایستد. رادیو زمانه با تاسف نوشت: انتظار این بود که خاتمی پیش از برگزاری انتخابات، حرف ها و مواضع خود را به صراحت و شفافیت مطرح کند و بگوید که به همین دلایل نیم بند و سراسر متناقض می خواهد در رأی گیری شرکت کند و دیگران نیز حق انتخاب داشتند. نه اینکه در اوج درگیری مدافعان انتخابات و تحریم کنندگان، این چنین غیرشفاف، نامعمول و نیمه مخفی رفتار کند. اما بخوانید از پایگاه اینترنتی «اخبار روز» که درباره اقدام خاتمی معتقد است: او در انتخابات مجلس شرکت کرد و رای داد. این رفتار خاتمی را می توان شبیه بازیکن فوتبالی دانست که در آخرین ثانیه های وقت اضافه به تیم خودی گل زد و بدون آن که هیاهوی اعتراض هم تیمی هایش را بشنود بی سرو صدا زمین بازی را ترک کرد. اگرچه بعد از حصر سخن گویان اصلی جنبش از زمستان سال گذشته تاکنون این تلخ ترین ضربه به پیکره جنبش سبز محسوب می شود، اما بی تردید اولین آن نیست. چرا که پیش از این بسیاری از چهره های مطرح اپوزیسیون با تشویق جامعه بین المللی به اعمال تحریم های بیش تر به ایران، دعوت به حمله نظامی و هم چنین تلاش برای آلترناتیوسازی به کمک دولت های خارجی ضربه های بدی را به انسجام درونی جنبش وارد آورده بودند. این ارگان گروهک های مقیم آلمان تصریح کرده که به مرور زمان انسجام جنبش سبز از هم گسیخت و به موازات کمرنگ شدن حضور خیابانی، اختلاف ها شدیدتر شد. در این میان گویانیوز با اشاره به شرط گذاری چندی پیش خاتمی می نویسد: خاتمی آذرماه سال جاری اعلام کرد که وقتی همه نشانه ها دلالت بر این دارد که نباید در انتخابات شرکت کنیم، شرکت در انتخابات معنایی ندارد. اصلاح طلبان همه به تبعیت از او مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کردند ولی به ناگاه و در روز انتخابات تغییر عقیده داد و رأی خود به جمهوری اسلامی را در صندوق انداخت. آقای خاتمی خواستار درک پیچیدگی ها می شود اما چون بیانی نامفهوم و ناروشن است قابل قبول کسی واقع نگردید و سرخوردگی زیادی را در میان اصلاح طلبان و حامیان بوجود آورد و در حقیقت هم باور کردنی نیست که شخصی چون او بر پایه مشتی شایعات دست به چنین قمار خطرناکی زده و آخرین میخ را برتابوت اصلاح طلبان کوبیده باشد. اما آنچه بعید نیست این است که آقای خاتمی با تذکر و یا تهدید کسی و یا با مروری مجدد بر شرایطی که خود تحت آن به ریاست جمهوری رسید، پیش شرط های خود برای عدم شرکت در انتخابات را بنا به مثل «رطب خورده منع رطب کی کند» نادرست تشخیص داده، و با قاضی نمودن وجدان خویش دست به چنین عملی زده باشند. گویانیوز در تحلیل دیگری نوشت: آقای خاتمی! شاید برای خیلی از افرادی که دنباله رو خط فکری شما هستند رسیدن به جواب این پرسش کمی سخت باشد که چگونه شما از پی محقق نشدن شرایطی که برای شرکت در انتخابات مجلس وضع کردید، عدول کرده و شخصاً به زیر پا گذاشتن این اصول پذیرفته شده مبادرت فرمودید؟ و چطور است که وقتی شرکت نکردن رهروان جبهه اصلاحات در انتخابات به زعم اعضای شورای هماهنگی راه سبز امید یک پیروزی محسوب می شود. شما حاضر می شوید طعم شیرین این پیروزی بزرگ را حتی بین حامیان اصلاح طلبی به تلخی تبدیل کنید؟ گرچه از جسارت شما همان بس که بارها از مواضع تان پایین آمده و میدان را به حریف واگذار کرده اید. گویا نیوز ادامه می دهد: حیرت آنجا به اوج می رسد که در جوابیه شما به این مطلب برمی خوریم؛ «استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود». اگر مقصود از عدم ارائه لیست به معنای تحریم انتخابات نبود، پس چگونه است که اکثریت قریب به اتفاق جریانات اصلاح طلب در آستانه انتخابات با قاطعیت از تحریم فعال آن حمایت می کنند و پشت سر هم بیانیه تحریم صادر می کنند؟ و اینکه چرا جنابعالی در آن مقطع موضع خود را مشخصاً اعلام ننمودید؟ و افزون بر آن چرا در سکوت خبری و با مخفی کاری یک حوزه کوچک و دور افتاده را برای ابراز ارادت خویش به نظام و آرمان های انقلاب، انتخاب کردید؟ در همین حال نوشابه امیری از روزنامه نگاران سلطنت طلب ضمن حمله به خاتمی و تخطئه حضور او در انتخابات، در روز آن لاین نوشت: هرگز از آقای خاتمی تصویر «ابرانسانی» در ذهن نداشته و او را همچون دونده یک دوی امدادی دیده ام که قرار نیست تا پایان خط بدود؛ آمده است برای دویدنی چند صدمتری و سپردن ادامه راه به دیگران. اما سؤالاتی از این دست دارم که پاسخی روشن می طلبد. آیا اقدامی که از باور نشانه می گیرد، در لحظات آخر و در شهری دورافتاده و در حالی که به جمعی از نزدیکان گفته اید از شهر بیرون زده اید که رای ندهید، خود را نشان می دهد؟ خود در این گفته تناقضی نمی بینید؟ وقتی به حوزه رای گیری می روید، بهتر نیست که دیگر نه از شرایط سخن بگویید و نه اینکه «ما از سال 82 نباید در انتخابات شرکت می کردیم. متأسفانه این اشتباه ما بود»؟ این سلطنت طلب پاریس نشین اضافه می کند: روا نیست بازداشت شدگان و کروبی و موسوی را شوکه کنیم و چنان به امیدهایشان بتازیم که از درد ناامیدی بمیرند. آقای خاتمی شما آن روز که به پشتوانه آرا می توانستید سر در برابر نظام مورد علاقه تان فرود نیاوردید، به هر دلیل چنین کردید. امروز که شمشیر حکومت زیر گلوی شماست[!!] برای اینکه بیشتر در گلو فرو نرود، باید سر را بالا گرفت یا به حوزه ای دور افتاده رفت؟ خط قرمز شما کجاست؟ سؤال را کیهان پیش رویتان قرار داده؛ «این سو یا آن سو؟». حمیدرضا جلایی پور نیز به روز آن لاین گفته است: کاری که خاتمی کرد اشکالی ندارد. می خواست بگوید ما با شما ستیز نداریم اما برای گفتن این حرف راه های دیگری هم بود. این حرکت دوستان را تحت تأثیر قرار داده، اینها الان عصبانی هستند. شبکه ضدانقلابی بالاترین در این باره به نحو دیگری قلم زده است: ما همیشه ساده و احساساتی بوده و هستیم...! زود جوگیر میشیم و زود هورا میکشیم...! ما اینروزا کارمون شده قهرمان سازی و قهرمان سوزی! یه روز هاشمی و خاتمی و سید حسن میشن اسطوره های بی نظیر...! وقتی میرن رأی میدن میشن خیانت کارهای بی بدیل...! نمیدونم ما چرا دلمون میخواد اونا همون آدمایی باشن که ما دلمون میخواد...! امثال هاشمی و خاتمی و سید حسن میوه های درخت همین انقلاب هستند...! چطور توقع دارید تبر رو بردارن درخت رو از ریشه قطع کنن...! آقاجون اگه دنبال یک سوپرمن میگردین که بیاد علیه نظام خروج کنه بعدم بگیرن بندازنش توی زندون شما هم ککتون نگزه و هیچ کاری نکنین، اون خاتمی نیست...! تا این بنده خدا رفته توی یه ده کوره رأی داده یکی میاد شعر میگه که آخ اگه دلمو شکستی فدای سرت...!! یکی برگه ترحیم چاپ میکنه براش میگه خاتمی مرد...! یکی میگه خاتمی خیانت کرد...! جمع کنید بابا این بساط رو...!! نویسنده این مطلب اضافه می کند: من ماله کش خاتمی نیستم چون هزار تا ایراد دارم بهش اما ماله کشی اون رو ترجیح میدم به ماله کشی برای همه اونایی که خارج از کشور نفسشون از جای گرم درمیاد و هی تعیین تکلیف میکنن برای ما...! هی راه رو نشون میدن اما خودشون هیچ غلطی نمی کنن...! همه اون کنار گودیهایی که فقط بلدند حرافی کنند و داد بزنند که اگه یکیشون رو هل بدی توی گود از ترس خودش رو خیس میکنه...!! شماها یه مشت بی عرضه اید که اوج مبارزه تان درست کردن موضوعات داغ در فضای مجازی است. سایت بالاترین که تحت نظر منوشه امیر و از اسرائیل مدیریت می شود خطاب به گروه ها و محافل اپوزیسیون می نویسد؛ چرا حرف دلتان را نمی زنید؟ خاتمی با شرکت در انتخاباتی که از سوی خود او و همه ما تحریم شده بود، یک پاک کن به دست گرفته و «جنبش سبز»(!) را از عرصه سیاسی ایران کاملاً پاک کرده است. خاتمی با این کار خود در همه دنیا فریاد زده است که جمهوری اسلامی ایران یک نظام حکومتی مشروع و مقبول است و اگر نبود من در انتخاباتی که همین رژیم برگزار کرده است شرکت نمی کردم و فریاد زده که تقلب در انتخابات سال 88 یک دروغ بزرگ بوده است و اگر این اعتقاد را نداشتم در انتخابات مجلس که باز هم توسط همان رژیم برگزار می شود، پای صندوق رأی نمی رفتم و رأی نمی دادم. کیهان یک چیزهایی می داند که به او می گوید گام بعدی خاتمی این سو یا آن سو؟ خاتمی سر صندوق رای انگشت آبی خود را در چشم جنبش سبز فرو کرده است. گفتنی است که خاتمی با اقدام اخیر خود ضربه سنگینی بر کانون فتنه و حامیان بیرونی آن وارد کرده است و حمله سراسری و پرحجم جریانات ضدانقلاب به خاطر درک سنگینی این ضربه است.