آموزش علمی نظامی سیاسی مذهبی

*توجه*توجه****درصورت عدم نمایش تصاویر برروی تصویر موردنظر راست کلیک کرده سپس گزینه( SHOW PICTUER ) راانتخاب کنید***

آموزش علمی نظامی سیاسی مذهبی

*توجه*توجه****درصورت عدم نمایش تصاویر برروی تصویر موردنظر راست کلیک کرده سپس گزینه( SHOW PICTUER ) راانتخاب کنید***

نمازشب نمازشب نمازشب نمازشب نمازشب نمازشب نمازشب نمازشب

راز کم توفیقی شب زنده داری

آیت الله بهجت ره

اگر در بیدارى، به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله‏ ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى‏ کردیم.

 

به نام خدا

بسیاری از اوقات ممکن است ما علاقه بسیاری به امور معنوی و به دست آوردن رضای الهی داشته باشیم، به خاطر توفیق نداشتن یا کم توفیقی در بهره مندی از فضائل و اعمال صالح حسرت بخوریم؛ اما غافل از این که نسبت به اوقات توفیق و کارهیی که می توانسته ایم انجام دهیم، کوتاهی کرده ایم.

 

نمونه روشن آن نماز شب است که واقعا نسبت به برکات عظیم آن شکی نداریم، دلمان هم می خواهد که نسبت به آن بسیار بهره مند باشیم، اما راز کم  توفیقی نسبت به نماز شب عارفانه چیست؟

 

بندگى روز، راه توفیق بیدارى شب

 

مرحوم «آیت الله بهجت» می فرماید:

«ما براى اوقات خواب خود افسوس مى ‏خوریم که چرا براى نماز شب بیدار نمى ‏شویم.

در صورتى که اوقات بیدارى را به غفلت مى ‏گذرانیم!

زیرا اگر در بیدارى، به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله‏ ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى‏ کردیم.» (1)

 

هوی و هوس، مانع نماز شب

 

شخص محترمی از «آیت الله بهاء الدینی» پرسید:

«نمی دانم چرا شب بیدار می شوم اما در رختخواب و بستر بیدارم و نمی توانم بلند شوم برای تهجد و نماز شب؟»

آقا همانطور که سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد با ناراحتی فرمود:

«هواها و هوسها غل و زنجیرمان کرده است.»

آن فرد محترم از این گفته گریست. (2)

 

چاره‏اى جز کاستن از لذتهاى مادى و جسمانى نیست

 

استاد شهید «آیت الله مطهری»، درک لذتهای معنوی همچون نماز شب عارفانه را منوط به این می داند که از لذّات مادی بکاهیم:

«اگر ما خودمان را غرق در لذات مادى دنیا کنیم، مثلا سرشب بنشینیم دور هم و شروع کنیم به گفتن و خندیدن و فرضاً غیبت هم نکنیم که حرام است، صرفاً شوخیهاى مباح بکنیم، و بعد سفره را پهن کنیم و آنقدر بخوریم که به قول طلبه‏ها حتّى‏ اذا بَلَغَ الْعِمامَةَ به عمامه برسد، نفس کشیدن برایمان دشوار شود،

 

 فکر و مزاج خودمان را خسته کنیم و بعد مثل یک مرده بیفتیم در رختخواب، آیا در این صورت توفیق پیدا مى‏کنیم که سحر از دو ساعت مانده به طلوع صبح بلند شویم و بعد، از عمق روح خودمان‏ یارب یارب‏ بگوییم؟ اساساً بیدار نمى‏شویم و اگر هم بیدار شویم درست مثل مستى که چند جام شراب خورده است تلوتلو مى‏خوریم.

 

پس اگر انسان بخواهد لذتهاى معنوى و الهى را در این دنیا درک کند، چاره‏اى ندارد جز اینکه از لذتهاى مادى و جسمانى کسر کند....

 

[شخصی که] سر سفره شام بنشیند و در حالى که ظهر غذاهاى سنگین، انواع گوشتها، روغنهاى حیوانى و نباتى، انواع شیرینیها و انواع محرّک اشتهاها خورده است، تازه مقدارى سوپ بخورد تا اشتهایش تحریک بشود. این روح خود به خود مى‏میرد. این آدم نمى‏تواند در نیمه‏هاى شب بلند شود و اگر هم بلند شود نمى‏تواند از عبادت لذت ببرد.

 

لهذا کسانى که چنین توفیقاتى داشته‏اند- و ما چنین اشخاصى را دیده‏ایم- به لذتهاى مادى‏اى که ما دل بسته‏ایم هیچ اعتنا ندارند.» (3)

 

یادی از پدر بزرگوار استاد

 

استاد مطهری برای نمونه پدر گرامی اش را یاد می کند؛ البته این مطلب را در زمانی فرموده که پدرش از دنیا نرفته بود:

 

«چه مانعى دارد که من ذکر خیرى از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتى که یادم مى‏آید (حداقل از چهل سال پیش) من مى‏دیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمى‏گذاشت و نمى‏گذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد.

 

شام را سر شب مى‏خورَد و سه ساعت از شب گذشته مى‏خوابد و حداقل دو ساعت- و در شبهاى جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار مى‏شود و حداقل قرآنى که تلاوت مى‏کند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشى نماز شب‏ مى‏خواند! حالا تقریباً صد سال از عمرش مى‏گذرد و هیچ وقت من نمى‏بینم که یک خواب ناآرام داشته باشد.

 

و همان لذت معنوى است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادرى داشته که به او خیلى ارادتمند است و مى‏گوید که او خیلى به من محبت کرده است؛ شبى نیست که او را دعا نکند.

 

یک شب نیست که تمام خویشاوندان و ذى‏ حقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند. اینها دل را زنده مى‏کند. آدمى که بخواهد از چنین لذتى بهره‏مند شود، ناچار از لذتهاى مادى تخفیف مى‏دهد تا به آن لذت عمیقتر الهى معنوى برسد.» (4)

 

برخی از اهل آخر الزمان

 

برای حسن ختام این نوشتار، بخشی از روایت پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله است که آن حضرت ضمن مواعظ مفصلی خطاب به عبد الله بن مسعود، درباره برخی مردمان آخر الزمان فرمودند:

«ای پسر مسعود! پس از من مردمى مى‏آیند که غذاهاى لذیذ و رنگارنگ مى‏خورند و بر مرکبهاى راهوار مى‏نشیند...

 

بر مرکب هوسها سوارند، نماز جماعت را رها مى‏سازند، از نماز شب و نمازهاى شبانه در خوابند، شبها در پى افراط در لذت و دنیا می دَوَند.

 

خداوند تعالی می فرماید: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا (5)؛ پس از خود نسلى به جاى نهادند که نماز را ضایع ساختند و از شهوات پیروى کردند و به زودى گمراهى و عذاب را دیدار کنند.

 

پسر مسعود! مَثل اینها چون «خر زهره» است که رنگش زیبا ولى‏ مزه‏اش تلخ است؛ سخنانشان زیباست، و اعمالشان بیمارى شفاء ناپذیر مى‏باشد.»  (6)


پی نوشت ها:

(1)   پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت

(2)   پایگاه صالحین

(3)   مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏25، ص485 و 486، درک لذتهاى معنوى

(4)   مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏25، ص486، درک لذتهاى معنوى

(5)   سوره مریم، آیه 60

(6)   مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى، ج‏2، موعظه رسول اکرم (ص) به ابن مسعود، ص412؛ الوافی / ج‏26 / 207 ؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص451

تهیه و فرآوری : حامد رهنما ، گروه حوزه علمیه تبیان

امارات امارات امارات امارات

امارات تنگه هرمز را دور میزند؟


تصمیم امارات متحده عربی برای دور زدن تنگه هرمز و احداث یک خط لوله برای صادرات نفت قطعی شده و به زودی این کشور همراه با عربستان نیازمندی هایشان را به تنگه حیاتی هرمز کاهش خواهند داد.


تنگه هرمز-رزمایش

زورآزمایی نظامی ایران و غرب در خلیج فارس و دریای عمان و تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی یکی و باز کردن آن از سوی دیگر، موجب شده است تا دولت های همسایه ای که در این منطقه رگ حیاتشان را به خلیج فارس متصل می دانند، خلاقیت و قوه ابتکار خود را به کار بیندازند و طرح هایی نو دراندازند.

عربستان همزمان با اعلام به بستن تنگه هرمز از سوی ایران در صورت تحریم نفتی، اعلام کرد که از طریق دریای سرخ نفت خود را به جهان خواهد فرستاد. عربستان یکی از مخاطب های اصلی ایران در مناقشه تحریم و تنگه است که مدعی شده در صورت اجرای تحریم های اروپایی علیه تهران، حاضر به افزایش تولید نفت است و می تواند خلا نفتی پس از آن را جبران کند.

امارات نیز پس از حضور در نشست ضد ایرانی رم، به یکی دیگر از رژیم های باصطلاح خبیث منطقه تبدیل شده است که قول و قرارهای محکمی با غرب برای جبران کاستی های ناشی از تحریم نفتی ایران گذاشته است. حتی گفته می شود افزایش نرخ دلار در ایران طی هفته های گذشته بی ارتباط با محدودیت های بانکی ایران و امارات نبوده است. از این رو می توان گفت رزمایش ولایت 90 که ده روز با نمایشی خیره کننده از سوی ایران همراه بود، تنها خطاب به امریکایی ها نبود و هم‌پیمانان و همدست های منطقه ای آنها نیز طرف خطاب بوده اند.

امارات نیز پس از حضور در نشست ضد ایرانی رم، به یکی دیگر از رژیم های باصطلاح خبیث منطقه تبدیل شده است که قول و قرارهای محکمی با غرب برای جبران کاستی های ناشی از تحریم نفتی ایران گذاشته است

عربستان و امارات و قطر علاوه بر همسویی با غرب در بحث تحریم های ضد ایرانی، از عاملان اصلی تهدید و تضعیف نظام حاکم بر سوریه هستند و در این میدان نیز رویاروی تهران ایستاده اند. پایان این کشمکش در منطقه بر کسی معلوم نیست ولی واضح است که دو طرف همه نیرو و داشته هایشان را به میدان آورده و هیچ یک قصد کوتاه آمدن ندارند.

مدت هاست که از گفتگو و دیپلماسی بین تهران و جامعه عرب – به جز عراق - خبری نیست و زورآزمایی و تقابل به جای آن نشسته است. در چنین شرایطی عربستان و اقمارش توطئه هایی خزنده را در منطقه شروع کرده و برای لاپوشانی ترس های منطقه ای خود و جهت دادن به جنبش های مردمی خاورمیانه، به تضعیف گروه های مقاومت و فتنه انگیزی در کشورهای متحد ایران مشغول است.

تنگه هرمز-رزمایش

آنها همزمان در جبهه غرب نیز فعالیت می کنند و فشار بر ایران را مضاعف کرده اند. تهدید ایران به بستن تنگه هرمز و نیز تهدید به کاهش روابط تجاری با شیخ نشین دوبی از جمله ابزارهای در اختیار ایران است تا پیامی دوسویه را روانه غرب و همراهان منطقه ای اش کند و آنها را نسبت به عاقبت اعمال خود بیم دهد. 

اما همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، عربستان و امارات راهکارهایی برای دور زدن تحریم تنگه ای ایران درنظر گرفته اند که معلوم نیست چه زمانی آن را عملی می کنند و این عکس العمل چه تاثیری بر روابط ایران و اعراب می گذارد. به نظر می رسد اظهارات و تصمیمات فعلی آنها شکل واکنش دارد و درحال ارزیابی رفتار ایران در روزها و هفته های آتی هستند. ایران به وضوح نشان داد که اراده و توانایی اش برای مسدود کردن تنگه مورد مناقشه، کافی است و در صورت عملی شدن تهدیدهای شدیداللحن غرب، قادر است خود نیز تهدیدش را عملی کند.

اکنون در خبرها خوانده ایم که امارات قصد دارد خط لوله‌ای را برای صادرات نفت بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز راه‌اندازی کند. این خبر را محمد بن ظاعن الهاملی وزیر انرژی امارات اعلام کرده و گفته است: "با راه‌ا‌ندازی این خط لوله، نفت چاه‌های «حبشان» در ابوظبی از ماه می یا ژوئن مستقیما به بندر «فجیره» در شمال شرق این کشور منتقل و از آنجا به خارج از امارات صادر می‌شود."

عربستان و امارات راهکارهایی برای دور زدن تحریم تنگه ای ایران درنظر گرفته اند که معلوم نیست چه زمانی آن را عملی می کنند و این عکس العمل چه تاثیری بر روابط ایران و اعراب می گذارد. به نظر می رسد اظهارات و تصمیمات فعلی آنها شکل واکنش دارد و درحال ارزیابی رفتار ایران در روزها و هفته های آتی هستند

این خط لوله 360 کیلومتری می‌تواند روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت را جابه‌جا کند که این میزان ممکن است به 1.8 میلیون بشکه یعنی 70 درصد تولید نفت امارات افزایش یابد. ناظران نوشته اند که در صورت راه‌اندازی این خط لوله، امارات دیگر نیازی به صادرات نفت از تنگه هرمز ندارد؛ چراکه بندر فجیره در شمال شرق این کشور و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

این ترفند امارات و نیز ادعای عربستان مبنی بر صادرات نفت از سمت دریای سرخ، نشان دهنده همراهی آنها با غرب در سیاست های ضد ایرانی و نیز پرهیز آنها از رودررویی با ایران و ورود به مناقشات مربوط به تنگه هرمز است.

شهید احمدی روشن

جزئیاتی از زندگی شهید احمدی روشن


شهید احمدی روشن در راهپیمایی عظیم 9دی 88 روز تجدید بیعت با ولایت حضور داشته است.


شهید احمدی روشن

شهید مهندس احمدی روشن متولد 17 شهریور 1358 و فارغ التحصیل 1381 رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. این شهید دارای چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی بوده است.

وی دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفته است.

به گفته دوستان وی شهید احمدی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است. معاون بازرگانی سایت نطنز شخصی شوخ و باصفا و در عین حال در مدیریت جدی و قاطع بوده است.

وی در دوران دانشجویی معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده است. همچنین وی در راهپیمایی عظیم 9دی 88 روز تجدید بیعت با ولایت حضور داشته است.

شهید احمدی روشن

از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام "علی" به یادگار مانده است.

 

شهید احمدی روشن صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران بدست عوامل استکبار به شهادت رسید.

 

یکی از دوستان شهید مصطفی احمدی روشن لحظاتی قبل در گفتگو با خبرنگار جهان با بیان اینکه شهید احمدی روشن فردی ولایتمدار، اخلاق مدار و شوخ طبع بود، تاکید کرد: شهات آرزوی شهید احمدی روشن بود، او از شهادت نمی ترسید و امروز به آرزویش رسید.

وی افزود: شهید احمدی همیشه می گفت دعا کنید تا من شهید شوم و اگر شهید شدید دست من را هم بگیرید.

شهید احمدی روشن

دوست شهید احمدی با اشاره به روحیه بسیجی و جهادی شهید احمدی روشن گفت: او فردی خاص بود و دشمنان خوب فهمیدند که چه کسی را ترور کنند.

وی با بیان اینکه شهید احمدی اهل نماز اول وقت بود، تصریح کرد: ایشان دارای پشتکار بالا، پرتوان، پرتلاش، پرانرژی و توانمند در عرصه اجرایی و علمی بود.

همرزم شهید احمدی با اشاره به ولایتمداری شهید احمدی روشن تاکید کرد: او در خط ولایت و سرسپرده بود، همیشه می گفت دعا کنید مثل ابراهیم مالک اشتر نشوم و مختار را تنها نگذارم.

شهید احمدی روشن

وی ادامه داد: شهید احمدی در راهپیمایی عظیم 9 دی حضور داشت و یک ولایتمدار به معنای واقعی بود، او شیفته رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

دوست شهید احمدی با بیان اینکه شهید احمدی عضو فعال بسیج بود تصریح کرد: اگر شهید احمدی روشن زمان جنگ حضور داشت حتما یکی از فرماندهان می شد و در آنجا به شهادت می رسید.

 

به گفته وی شهید احمدی از نخبگان علمی کشور و از خانواده ای مذهبی و ولایی بوده است.

 

به گزارش جهان شهید مهندس احمدی روشن متولد 17 شهریور 1358 و فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز، صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران بدست عوامل استکبار به شهادت رسید.